OBRAZY WOJNY / '1916. / Motörhead

 


1916.


Miałem 16 lat, gdy poszedłem na wojnę

Walczyć o kraj bohaterów godny, Bóg po

Mej stronie stał, wróg mojej broni się bał


U kresu moich dni, w marszu i walce

Krwawej - kiedy martwy padłem, krótki

Żołnierza los, zawsze młody… na stos


My, ochotnicy, imiona nasze wpisane

Dwa lata do wieku dodane, byśmy byli

Zdolni - wejść na karty historii


I biliśmy się twardo, póki sił stało, ramię

W ramię, ciało w ciało, mięsem armatnim

Zostałem - nic przeciw temu nie miałem


Słyszałem płacz - przyjaciela, na kolana

Padł, matkę swą wzywał, gdy krwią pluł

Umierał, własną ręką swoje flaki zbierał


Padłem u jego boku..., tak razem…

Zdychaliśmy, jak dzieci przytulone

W błocie i krwi - życia pozbawione


Ja płakałem, gdy jego ciało stawało się

Zimne, wzywałem matkę, lecz ona nie

Przyszła, aż krew z niego uszła, wyszła


Krótki minął czas, nikt z was nie pamięta

Nas - naszych słów i imion - krótki los

Żołnierza gdzieś przepadł, zaginął...


(Tłumaczenie i parafraza utworu 1916. © Andrzej Schymalla)

Komentarze