Jan de Weryha (XLI)

 




Leśne Oko - polana, w drapieżnym gąszczu schowana.


(ACMS)


Kolekcja Jana de Weryha; roślina 239, 2021, gałęzie z gwoździami mocowanymi do płyty drewnianej, 108 x 108 x 17,5 cm / Hamburg © Jan de Weryha.

Komentarze

  1. Maryla Popowicz-Bereś6/07/2021

    Pierwsze skojarzenie z powyższą pracą, przenosi w świat mandali, harmonijne połączenie koła i kwadratu charakteryzuje mandale buddyjskie, w których koło jest symbolem nieba, transcendencji, zewnętrzności i nieskończoności, z kolei kształt kwadratu przedstawia sferę wewnętrzności, tego co dotyczy człowieka oraz ziemi. Punkt centralny łączący obie figury, spełnia role początku jak i końca całego schematu. Przycięte elementy użytego drzewa, w przedstawionym układzie, po zmrużeniu oczu ukazują obraz pełen jakby komórek małych okręgów sprawiających wrażenie ruchu, niczym komórki istoty żywej, ten obraz nasuwa skojarzenia związane z cudem życia, tworzenia z cudem natury. Wnętrze pracy ukazujące okrąg jest niczym jądro, moc świata, bądź księżyc a wokół niego gwiazdy, czy planety, bądź wir drogi mlecznej będący przejściem do innej rzeczywistości. Mandala jest symbolem doskonałości i jedności, praca artysty nad wyraz ukazuje jej znaczenie, pokazując jak chaos przybiera harmonijną formę. Praca przy tworzeniu świadomych mandali zazwyczaj jest związana z wewnętrzną medytacją, być może artysta pieczałowicie rozkładający kolejne elementy swego tworu podjął próbę odnalezienia swego wewnętrznego „ja”. Wirujący kierunek układów niczym mantra, hipnoza wycisza widza by po chwili wyrwać go z medytacji i pobudzić myśli oraz wyobraźnię. Ten wewnętrzny wszechświat artysty przedstawiony w mandali 3d, z pewnością dał mu możliwość odnalezienia w sobie pierwiastka stwórcy tu na ziemi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marilyn, pieknie dziekuje za refleksyjny tekst!

      Usuń
  2. My też dziękujemy i zapraszamy Panią na nasz blog.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz