CATALUNYA


11 września - Diada Nacional de Catalunya - Narodowe Święto Katalonii.

L’estaca (Pal)

O życiu ze starcem gadałem
Za oknem siny był brzask
Gwaru ulicy słuchałem, On
Patrząc na mnie rzekł tak:

Widziałeś kiedy w ziemię wbity
Pal? - widziałeś ty kiedy sznur?
My już od lat żyjemy wspak
Sami się swych ucząc ról!

Razem…!
Szarpnijmy krowi pal!
Wiekiem przegniły w ziemi tkwi
A on upadnie, padnie! padnie!
I będziesz wolny, uwierz mi!

Razem…!
Chwyćmy za ten sznur!
Byle przed końcem naszych dni
A on upadnie, padnie! padnie!
I będziesz wolny, uwierz mi!

Ale pamiętaj, starzec rzekł:
Kiedyś i twój przeminie czas
I inni zedrą głos, i ty…
I inni przestaną grać…

Wbiją im w serca ostry pal
I życia smak zatruje pleśń!
Znowu zaciągną stary sznur
Śpiewajcie zawsze tę pieśń!

Razem…!

(Tłumaczenie i parafraza utworu L'estaca © Andrzej Schymalla)

Komentarze