DYLAN, MY BACK PAGES


MY BACK PAGES

(Bob Dylan, 1964)

*

Czerwony brzask

Znów znać mi dał

- Mam dalej iść

Krawędzią skał!

- I dumny

Wyruszyłem tam

- Gdzie kiedyś

Próżny duch

Mnie gnał

- Wpatrzony

W map Południa

- Krzyż!

Ach, byłem

Wtedy starszy

A młodszy

Jestem dziś!


Już porzuć tę

Nienawiść - precz!

- Krzyczałem

Często w snach

- Kłamstwa, że

Życie zawsze jest

Jak czarno-biały

- Piach!

I romantyczny

Śniłem sen

- Słyszałem szpady

Muszkieterów świst

Ach, byłem

Wtedy starszy

A młodszy

Jestem dziś!


Dziewczyny

Twarz...

Ruszyłem

- W świat

Pierwszej zazdrości

- Zatrzeć ślad

Do ruin Rzymu

Poprowadził szlak

- Ewangelistów

- Cienie śpią

Gdzie latorośli

Winnej kiść

Ach, byłem

Wtedy starszy

A młodszy

Jestem dziś!


Choć mijał czas

Pouczał was (!)

- Nieznośny

Belfra takt

- W murach

Zamkniętej szkoły:

- Jak?

- W przysiędze

Ślubnej mówić:

- Tak!

W równości

I wolności żyć

Ach, byłem

Wtedy starszy

A młodszy

Jestem dziś!


Choć wróg twój

- To litości brak

Na baczność stój

- I strzelaj tak

Jak kapral

- Da ci znak!...

A po kazaniu

- Znów…

Przestraszysz się

- Swych snów

I wzniecisz bunt

Na pierwszy gwizd

Ach, byłem

Wtedy starszy

A młodszy

Jestem dziś!


Tak! tak! - tak

W życiu masz…

Bo jedną tylko

Mamy twarz!

I musisz dbać

Nocą i w dzień

By nigdy na nią

Nie padł cień!

- Dobra i zła

Widziałem sens

- I nie zwątpiłem

W czystą myśl

Ach, byłem

Wtedy starszy

A młodszy

Jestem dziś!


(Tłumaczenie i parafraza utworu My Back Pages © Andrzej Schymalla)

Komentarze

  1. Bob Dylan rozliczył się ze swoją twórczością w wieku 23. lat, a zatem mamy jeszcze czas... ISS

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz